Toerisme sector: reset of terug naar business as usual?
De consument hunkert naar zijn terras, dagje strand en zomervakantie. Want kuddedieren als we zijn, zodra het kan wordt het weer business as usual en gaan we weer massaal op reis om de bucketlist af te werken. Met volle stranden, overlopen steden en gebieden als gevolg. Of toch niet en vormt deze crisis een reset naar een duurzamer model? En wie pakt hierin de leidende rol?
Scenario’s voor een duurzame en veerkrachtige gastvrijheidssector
Om enig houvast te bieden, hebben wij samen met onze partnerinstituten scenario’s ontwikkeld. De scenario’s kunnen als kompas dienen voor de inzet op een duurzaam herstel en een veerkrachtiger bestemmingen en gastvrijheidssector. Op dit moment onderzoeken we met provincies, DMO’s, brancheorganisaties en internationale partijen wat de implicaties van deze scenario’s voor de sector zijn en wat zij zouden betekenen voor de posities en rollen van partijen. Kortom: wat betekent een duurzamere ontwikkeling voor bezoekers, bewoners, beleidsmakers, bedrijven en hun businessmodellen?
Business model voor de toekomst
Want de crisis biedt écht mogelijkheden voor het heroverwegen van het bestaande economisch groeimodel, zo blijkt. Kijk naar KLM, waar de overheid de steun aangrijpt om verduurzaming van de vliegmaatschappij af te dwingen. En Schiphol, waar de overheid de crisis gebruikt om de groei voorlopig af te remmen en te doseren. Kortom: de overheid heeft een cruciale rol en veel tools in handen om bestemmingen en bedrijven de weg te wijzen of de juiste kant op te duwen.
Leisure, toerisme en hospitality in transitie
Het is afwachten of en hoe de sector er weer bovenop komt. En of de reset, waarbij econonomische groei plaats maakt voor duurzame ontwikkeling, wel écht gaat plaatsvinden. Bewoners, beleidsmakers en bedrijven met hun businessmodellen moeten samen zorgen voor een transitie naar veerkrachtige bestemmingen, duurzame bedrijven en nieuwe bedrijfs- en businessmodellen.