Landelijke Data Alliantie lanceert nieuwe datastrategie
Het afgelopen jaar hebben NBTC, CELTH,CBS en het Ministerie van EZK, intensief gewerkt aan de ontwikkeling van de Nationale Data Strategie voor toerisme en recreatie. Deze strategie is deze week verschenen. CELTH staat daarin mede aan de lat voor innovatie.
Het doel van de Nationale Data Strategie is om relevante data en inzichten over en voor alle partijen binnen het toerisme- en recreatiedomein te ontwikkelen, delen en toepasbaar te maken voor beter onderbouwde (beleids)keuzes. Deze strategie moet de komende jaren richting geven aan het databeleid en de uitvoering daarvan. CELTH blijft daar in haar netwerken nauw bij betrokken.
De Nationale Data Strategie is in opdracht van het ministerie van Economische Zaken en Klimaat ontwikkeld door de Landelijke Data Alliantie. Namens CELTH heeft Diana Korteweg Maris van het HZ Kenniscentrum Kusttoerisme deelgenomen aan de programmacommissie: “Deze strategie zal leidend zijn voor het werk van de LDA, maar we hopen dat het ook een uitnodiging zal zijn voor alle partners in het veld om bij te dragen aan deze strategie en de ontwikkeling van beleidsrelevante data.”
In de strategie is, naast de zo belangrijke basisdata, ook ruim aandacht voor innovatie door nieuwe dataverzamelingstechnieken en datapilots. CELTH pakt die handschoen op en zal samen met partners in de Data & Development Lab blijven werken aan het ontwikkelen en testen van innovatieve onderzoeksmethoden en datatoepassingen om zo bij te dragen aan innovatie in toerisme- en vrijetijdsdata. Daarnaast zullen de hogescholen binnen CELTH in al hun opleidingen aandacht besteden aan het werken met databronnen en het maken van bewuste datagedreven keuzes.
Heeft u ideeën voor een nieuwe dataverzamelingstechniek? Neem dan contact op met onze themamanager Smartness Corné Dijkmans voor een oriënterend gesprek. De Nationale Data Strategie is op de site van de Landelijke Data Alliantie te downloaden.