Destination Management Organizations (DMO's) zijn op zoek naar interventies die toeristen effectief ontmoedigen om drukke hotspots te bezoeken en hen verleiden minder drukke locaties te bezoeken. Ingrepen als het wijzigen van de infrastructuur, het heffen van entree en het reserveren van toegang tot de locatie zijn of te duur, te ingrijpend of politiek controversieel. Het is veel eenvoudiger om in te grijpen op het gedrag van toeristen door ze over alternatieven te informeren.
Het is inmiddels duidelijk dat bewegwijzering en informatie via (sociale) media niet effectief zijn in het spreiden van toeristen over de bestemming. Wat in een eerste experiment wel werkte, was toeristen op de bestemming on-demand informeren over alternatieven. Dat experiment vond rond de pandemie plaats in een landelijke omgeving in de Nederlandse provincie Overijssel. In het nieuwe project ‘Spreading Tourists Effectively’ wordt dit Overijsselse experiment herhaald in de stedelijke omgeving van Amsterdam en Kopenhagen.
Doel
Het onderzoek ‘Spreading Tourists Effectively’ heeft tot doel te onderzoeken in hoeverre het ontvangen van informatie over populaire attracties of minder bezochte attracties, gepresenteerd als ‘hoogtepunten’ van de stad, effect heeft op:
- de beweging van toeristen naar populaire of minder bezochte attracties;
- de waardering van de bezochte locatie en het bezoek in zijn geheel;
- het verschil per informatiekanaal via welke de informatie wordt gepresenteerd.
Aanpak
Het voorgestelde project is een herhaling van het project ‘Beleef Overijssel’, maar dan uitgevoerd in Amsterdam en Kopenhagen. Deelnemers worden geworven via de locale DMO en ontvangen daarop van de onderzoekers een intakeformulier en instructies om een lokatietracker op hun telefoon te installeren. Ze worden vervolgens willekeurig aan een informatiekanaal toegewezen waarmee ze tijdens hun bezoek on-demand informatie krijgen over de te bezoeken hoogtepunten. Een deel van de bezoekers zal druk bezochte locaties als tip krijgen, anderen juist minder druk bezochte hoogtepunten. De GPS tracking app zal hen ook dagelijks een korte vragenlijst sturen om hun ervaring te meten. Op de laatste dag van hun bezoek zal een langere vragenlijst hun verblijf als geheel evalueren. De bevindingen zullen worden gepresenteerd op een workshop voor elke DMO met aanbevelingen voor informatie-interventies.
Partners
- Breda University of Applied Sciences
- NHL Stenden University of Applied Sciences
- Travel With Zoey
- Mobidot
- Amsterdam&partners
- Wonderful Copenhagen
Projectteam
- Ondrej Mitas (Buas)
- Bernadett Papp (NHL Stenden/ETFI)
- Marion Sikkens (NHL Stenden/ETFI)
- Stefan Hartman (NHL Stenden/ETFI)
Planning
September 2024 – juni 2025
Status
In uitvoering.